Rendbjerg  sommerhusområde

Sommerhusene ligger i et gammelt teglværksområde, hvilket tydeligt fremgår af de mange slugter i området, der er gamle ler- eller sandgrave, hvor materialerne til teglproduktionen er blevet hentet.   Oprindelig lå der to teglværker tæt på sommerhusområdet, nemlig i Egeskov og i Rendbjerg. - Udskibningen af teglstenene skete fra en bro, der lå, hvor grundejerforeningen nu har sin badebro.

Fremstillingen af teglsten var på dette tidspunkt ikke så let at styre som i dag, hvorfor det skete, at en del af brændingen måtte kasseres og de kasserede sten blev så smidt ud i fjorden. Derfor finder vi i dag en hel del gamle teglsten på stranden ved Rendbjerg.

Gendarmstien

Gendarmstien strækker sig fra Høruphav til Padborg, en strækning på 74 km.

Efter genforeningen i 1920 rykkede grænsegendarmeriet fra Kongeåen sydpå til den nuværende grænse. gendarmernes opgave var at bevogte landtoldgrænsen og at kontrolleres skibsfarten langs kysten.

Gendarmstien blev skabt ved, at hver enkelt gendarm afpatruljerede et bestemt stykke af grænsen til fods. Meget naturligt kom en del af stien til at forløbe nær ved vandet fordi trafikken til søs også skulle overvåges.

Grænsegendarmerne patruljerede til fods indtil 1959 derefter kom bevogtningen til at foregå med bilpatrulje. Stien følger en del af gendarmernes oprindelige rute gennem det naturskønne område mellem Padborg og Høruphav.

Dybbøl

Det historiske område ved Dybbøl er et oplagt mål for en udflugt fra Rendbjerg. Her finder vi en lang række minder fra krigen i 1864. Midt i området ligger det historiske center, der viser film, billeder og effekter fra krigen. Her optræder frivillige i de gamle uniformer, og man kan opleve affyring af de gamle forladergeværer.

Dybbøl mølle er også åben for besøg, ligesom der er mulighed for nogle gode traveture i de gamle skanser.

Broager kirke

Fra sommerhusområdet er der mange steder udsigt til den smukke Broager kirke med de karakteristiske to tårne.
Tårnspirene er nyrestaurerede og kirken med den store park er et besøg værd.

Teglværksstien

I sommeren 2007 var der officiel indvielse af teglværksstien. der starter ved
Cathrinesminde teglværk og til dels går ad asfaltvejen langs Flensborg fjord
mod Brunsnæs