Rendbjerg  sommerhusområde

Sommerhusene ligger i et gammelt teglværksområde, hvilket tydeligt ses af de mange slugter i området, der er gamle ler- eller sandgrave, hvor materialerne til teglproduktionen er blevet hentet.   Oprindelig lå der to teglværker tæt på sommerhusområdet, nemlig i Egeskov og i Rendbjerg. Udskibningen af teglstenene skete fra en bro, der lå, hvor grundejerforeningen nu har sin badebro.

Fremstillingen af teglsten var på dette tidspunkt ikke så let at styre som i dag, hvorfor det skete, at en del af brændingen måtte kasseres og de kasserede sten blev så smidt ud i fjorden. Derfor finder vi i dag mange kasserede teglsten på stranden ved Rendbjerg.

Gendarmstien

Gendarmstien strækker sig fra Høruphav til Padborg, en strækning på ca. 84 km.

Efter genforeningen i 1920 rykkede grænsegendarmeriet fra Kongeåen sydpå til den nuværende grænse. Gendarmernes opgave var at bevogte landtoldgrænsen og at kontrollere skibsfarten langs kysten.

Gendarmstien blev skabt ved, at hver enkelt gendarm afpatruljerede et bestemt stykke af grænsen til fods. Meget naturligt kom en del af stien til at forløbe nær ved vandet fordi trafikken til søs også skulle overvåges.

Grænsegendarmerne patruljerede til fods indtil 1959 derefter kom bevogtningen til at foregå med bilpatrulje. Stien følger en del af gendarmernes oprindelige rute gennem det naturskønne område mellem Padborg og Høruphav. Se mere på: gendarmsti.dk/da

Dybbøl Banke og Dybbøl Centret

Det historiske område ved Dybbøl er et oplagt mål for en udflugt fra Rendbjerg. Her finder man en lang række minder fra krigen i 1864. Midt i området ligger det historiske Dybbøl Center, der viser film, billeder og effekter fra krigen. Her optræder frivillige i de gamle uniformer, og man kan opleve affyring af de gamle forladergeværer, støbe patroner og meget andet.

Dybbøl mølle er også åben for besøg, ligesom der er mulighed for nogle gode traveture i de gamle skanser. Se mere på: 1864.dk

Broager kirke

Fra sommerhusområdet er der mange steder udsigt til den smukke Broager kirke med de karakteristiske to tårne.
Tårnspirene er nyrestaurerede og kirken med den store park er et besøg værd.

I kirken findes der endvidere en imponerende udskåret figur, i naturlig størrelse, af Sct. Jørgens kamp mod dragen.

Legenden fortæller, at Sankt Jørgen, “Vor Herres første ridder”, kom til et land, hvor en frygtelig drage skræmte folk fra vid og sans med sin forgiftede ånde. Hver dag blev der ofret 2 får til den, men nu var fårene sluppet op, og loddet var faldet på prinsessen, Kleodolinde. Klædt som brud var hun gået ud til dragens hule.

Sankt Georg gik nu til angreb. Med sin lanse spiddede han dragen, og med sit sværd kløvede han dens hoved og befriede prinsessen fra det onde.

Han afslog at modtage gaver for sin dåd bl.a. at få lov til at gifte sig med prinsesse Kleodolinde. Han havde viet sit liv til Jomfru Maria og kunne ikke gifte sig. Men han bad kongen vise de fattige medfølelse. Se mere på: broagerkirke.dk/2014/07/skt.jorgenogdragen.html

Teglværksstien

I sommeren 2007 var der officiel indvielse af teglværksstien, der starter ved Cathrinesminde teglværk, ved Brunsnæs, og som går ca. 3 km. ad kystvejen langs Flensborg fjord mod Brunsnæs.

Se mere på: files.guidedanmark.org/files/462/213279_Broager_-_Teglvrksstien.pdf